torsdag 24 maj 2012

Spetsstrumpor

 

De här var ett riktigt evighets projekt. Strumpstickor 2,5 och halvavancerat mönster. Givetvis visade det sig när jag var klar att jag behövde repa upp en bit. Men nog var det värt mödan alltid.


Ett par strumpor brukar inte ta mer än en veckas halvintensivt stickande. Men oj vad tid dessa skulle ta. Jag började med dem i slutet på januari när jag flyttade ner till Stockholm för fyra månaders praktik. Eftersom jag pendlar och har en resa tid på ungefär 1½ timme per dag har jag lagt ner många timmar på dem. Skulle vara intressant att räkna ihop någon gång.
Dessutom var det första gången jag stickade något så tunt, så innan jag fått till rätt trådspänning hade jag hunnit gjort hela första skaftet. Den stora skillnaden märktes förstås inte förrän strumpa nummer två var klar. Det var bara att repa, bakifrån och gör om.
Har man lagt ner så mycket tid på något är det bara dumt att inte göra dem så perfekta som man egentligen kan.
Det fina sidenbandet skickade min mamma ner till mig efter att jag berättat att de snart var klara. Även garnet har jag fått av henne, ullgarn från Tallin.
De blev färdiga någon vecka in i mars och då vinterkylan lämnat stan. Så de ligger fortfarande helt oanvända i byrån och blir en glad överraskning till nästa vinter då jag troligtvis hunnit glömma bort dem.
Mönstret kommer från en av mina favorit mönster sidor, Drops.


Inga kommentarer: