måndag 21 maj 2012

Tawashi – japanska scrubs


För ungefär två år sedan snöade jag in mig på tawashi. Tawashi är japanska och betyder ungefär betyder tvätt- disksvamp/bodyscrub. De går otroligt snabbt att göra. Med andra ord rätt enkla och roliga. Jag har spritt ut dem bland mina vänner. 


Jag har gjort två varianter av tawashi. En som disksvamp och bodyscrub för att stoppa tvål i. De som jag gjort till diskning har jag gjort en lite öggla på toppen för att kunna hänga upp på torkning.
På de som är till för att stoppa två i har jag på det första varvet gjort två stolpar i stället för de två sista fasta maskorna. På andra varvet har jag gjort två stolpar i stället för de två första fastmaskorna. Sedan gör man så vartannat varv. (Stolparna ska vara på samma sida, så hållet blir större).
Mellan stolparna har jag sedan trätt ett siden band som man kan dra åt för att "stänga" tawashin.

Mönstret jag använt är på engelska, men här har jag översatt det till svenska. Bilderna i det engelska mönstret är till jättebra hjälp..

Använd bomullsgarn

Varv 1: 21 lm
Varv 2: 1 fm i den andra lm från virknålen, 1 fm i nästa lm, 1 stp i de 2 kommande lm, 12 dstp i de 12 kommande lm, 2 fm i de 2 kommande lm, 2 fm i de två kommande lm, 1 lm
Varv 3-25: Upprepa varv 2. Sy/virka sedan ihop långsidorna och snörp ihop i botten och toppen.

Förkortningar:
lm – luftmaska
fm – fastmaska
stp –  stolpe
dstp – dubbelstolpe

Eller i det engelska mönstret;
ch – lm
sc – fm
hdc – stp
dc – dstp

Inga kommentarer: