onsdag 6 juni 2012

Björkgrytlappar

Jag hittade ett fint garnnystan i Gamla stan som lämpade sig perfekt för dubbelvirkade grytlappar. Nu har de hamnat i några vänners kollektiv som har lite gammaldags stil i Björkarnas stad.



Just nu är jag och Gustav på semester hos några vänner i Umeå. I stället för att komma med en blomma så fick de ett par grytlappar i vad jag misstänker är lin. Jag hittade garnet i en mysig butik i Gamla stan. Det låg i en fyndkorg för tio kronor. Från början var tanken att jag skulle göra en som skulle bilda ett par med den första grytlappen jag dubbelvirkat. Vilket jag lärde mig på Symässan som jag och mamma var på i vintras.Tanken var att jag skulle göra en som passade till den mörkblå, på snudd till lila grytlappen, eftersom jag dumt nog bara köpte garn till en grytlapp för att testa. Men när den var klar märkte jag att färgerna inte alls passade tillsammans. Eftersom jag hade massa garn kvar blev det i stället en till grytlapp som nu slutligen hamnat i Umeå. Jag har inte haft något mönster utan har har virkat 27 och dubbelvirkat tills den blivit kvadratisk. Sedan virkat fasta maskor ett varv, i ett av hörnen virkade jag luftmaskor i en ögla. På varv två virkade jag tre fasta maskor, en luftmaska och sedan en fast maska i samma som den tredje fasta maskan. När jag kom till öglan virkade jag runt den, i stället för att gå in i maskorna. Jag har virkat en gång från varje sida på öglan, men det gör man (som med alla mönster) som man vill med.


Inga kommentarer: