söndag 29 juli 2012

Instickat cykellås


När jag och mamma var på symässa i våras fick jag se hur man stickade in sladdar. Men varför nöja sig med sladdar, tyckte jag och voil la, ett instickat kabellås.




Mammas och även familjens gotländska kompis fyllde nyligen år. Vi barn brukar alltid få något fint av henne, antingen olika magiska stenar i olika smycket eller något hon har gjort själv. Så jag ville också göra något speciellt till henne. Men då jag inte fick tag i rätt sorts material till min första idé blev jag tvungen att tänka om. Eftersom hon inte har varken bil eller körkort så misstänker jag att hon cyklar en del. Då själv fått två cyklar stulna så vet jag hur jobbigt och tråkigt det är. Så varför inte säkra med ett extra lås, cykellås kan man inte ha för många av.
Jag trodde det skulle vara enklare att sticka in ett cykellås än hörlurarna, men det var det inte. Det var mindre krångligt då den inte satt ihop, men i stället så var den hård och stum.
När man stickar in stickar man som vanligt med strumpstickor, men i mitten har man det man stickar in. Sedan gäller det att hitta ett lämpligt maskantal så det inte blir för löst eller så tight att det inte går att sticka. Jag använde den här gången fyra strumpstickor (till hörlurarna hade jag bara tre) med två maskor på varje, en rät och en avig. Det var rätt krångligt att byta färg också, för att inte tala om att fästa trådarna. Vilket jag hade sådan tur att mormor gjorde åt mig. Nästa lås, när jag väl glömt hur bökigt det var, blir enfärgat. I bästa fall i ett flerfärgat garn.
Lite snopet var dock att jag hunnit slå in låset utan nyckel. Men det var ju bara att lägga till nyckeln sedan, trodde jag. Det visade sig att jag virat in helt fel nyckel i tråd... Hm. Hon får helt enkelt nyckeln lite senare..

Inga kommentarer: