fredag 27 juli 2012

Mormor vantar

Jag vet att jag skrytit om min mormor tidigare. Men det hindrar mig inte från att fortsätta. För titta bara vilka fina vantar hon förvandlade mitt nystan till!



Mitt i sommaren får jag för mig att jag vill ha ett par vantar. Min mormor är precis som jag och har alltid fler projekt på gång samtidigt. Eller det är väl snarare jag som är precis som henne, eller kanske precis som min mamma som i sin tur är precis som sin mamma. Hur som, hon blir bara glad om man ber henne att sticka något till en. Något betyder i regel vantar eller strumpor. Det är hon världsbäst på.
Just vantar efter det här mönstret har hon stickat till många i släkten. Jag hade ett par vita tidigare, men de blev sönderslitna. Så när jag var hem i helgen tog jag med ett nystan tillbaka och nu i dag var mina nya vantar färdiga.
Så dåligt väder som det varit hittills i sommar så är det nästan så jag kan börja använda dem med en gång.
De här vantarna stickas, med undantag för tummen, på vanliga stickor. Mönstret är ett gammalt urklipp ur land (från 1999 tror jag) som hon sparat.

1 kommentar:

Elsa sa...

Tack för kommentaren på min blogg :)
Här kan du hitta mönstret på kärlekssjalen...
http://virkning-crochet.blogspot.se/2011/02/sjal-i-karleksknutar.html