måndag 20 augusti 2012

Apnävebollar

I scouterna lärde jag mig på ett läger att göra apnävar av garn, eller rep som vi använde. Under min arbetslösa termin i Trollhättan blev det ett antal bollar och ett mönster med samma tänk.



Av någon anledning, som i dagens ljus inte är helt glasklar och rätt dåligt dokumenterad så behövdes ett mönster på appnävebollar. Jag tror att det var i samband med att jag började virka tawashi, eller virka och virka, massproducera (har fortfarande en påse med flera överblivna). Jag kom då i kontakt med någon som började prata om apnävar. Så varför inte. Jag var ju tvungen att sysselsätta mig med något för att inte bli tokig. Den stora bollen, som var rätt dryg och småtråkig att virka fick Nelly. Det är speciellt det tredje bandet som man virkar in i de andra som är lite bökig, men inte svår. Fördelen är att man inte behöver sy så mycket. Beroende på  vad de ska användas till kan man sy några stygn i skarvarna.
De sex mindre bollarna fick min jonglerande kusin och den jättelilla, som också var den första jag gjorde ligger och skräpar på en okänd plats här i lägenheten.
Så varför inte bjuda även er på mönstret. Klicka på det här nedan så får ni en ännu större bild. Hittar ni några tokigheter eller funderar på något så släng in en kommentar.
Lycka till!

Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: