torsdag 16 augusti 2012

Snabbvirkad sjal

En sommar hade jag väldigt mycket rosa garn, i varierande ton och storlek. Efter att ha sett en fin sjal på Sysidan fick jag mönstret och sedan gick det undan.


Den här sjalen virkas med luftmaskor och någon enstaka fastmaska så där var åttonde maska. Största utmaningen är att inte byta varv för tidigt.
Helt perfekt för att snabbt minska på garnförrådet och bli av med lite restgarn. Jag har dock inte riktigt fattat grejen med restgarn. Men det kanske är för att jag aldrig köper garn för att göra något. Utan köper garn för att det är fint och i regel billigt och sedan väljer ett lämpligt nystan av det jag har när jag väl hittar något jag vill göra.
Den här sjalen påminner lite om den jag gör nu. Den bygger i alla fall på samma struktur. Den jag gör nu är i vinröd och i kärleksknutar (en form av lös luftmaska med en fästande fastmaska). Den största likheten är att jag fått ägna mycket tid till att repa upp och göra om. Det är väldigt lätt att man vänder för tidigt och det blir ju inte alls bra.
Den här sjalen fick min bästa kompis Ewwe som älskar rosa.

Mönster på sjalen:
varv 1: Lägg upp 318 luftmaskor
varv 2: En fastmaska i den 13:e lm från nålen, virka därefter 7 luftmaskor och fastmaska i den 5:te lmmaskan (från fastmaskan), upprepa längs hela "lm-bandet"
varv 3: Vänd på sjalen och virka 4 smygmaskor i bågen längst i kanten (så du hamnar i mitten på bågen), *därefter 7 lm och en fm i den mittersta maskan på nästa båge*, upprepa *-* tills hela raden är färdigvirkad.

Upprepa varv 3 tills enbart en båge kvarstår, tag av garnet och fäst trådarna. Gör fransar!

Sjalen virkas från den längsta sidan (översta) till spetsen längst ner. Det minskas med en båge varje varv (1/2 per sida).
(Tips för jämnlånga fransar: Linda garnet runt en bok, cdfodral eller annat med rätt längd och klippa sedan i ena kanten.)
 

Inga kommentarer: