måndag 25 februari 2013

Gris i reflexgarn

Jag fick höra om reflexgarn, något som lät jätteroligt. Fast efter lite googlande kändes det inte alls lika hett längre, men jag kände ändå att jag måste ge det en chans.



Jag har börjat lyssna på Stickpodden och i ett av snitten pratade de lite snabbt om reflexgarn. Något jag tyckte verkade helt underbart, jag såg små söta blommor och stjärnor framför mig. Döm av min besvikelse när det visade sig vara mer tråd än garn och då mer åt sytrådshållet..  Men jag bestämde mig i alla fall för att ge reflextråden en chans.  Tänka om har nog ingen dött av.
Reflexgarn som det alltså så missvisande heter är en tunn platt tråd. Jag hittade dem i två olika tjocklekar i garnbutik i Hudik (där jag jobbar lite, alltså i stan och inte i garnbutiken). Den ena var 0,37 mm och 50 meter långt och den andra aningen tjockare 0,8 mm och hälften så kort, 25 meter.
De finns säkert i de flesta garnaffärer och annars finns i diverse webbshoppar med.
Det är alltså en smal platt tråd som man kan lägga in tillsammans med ett riktigt garn. Mitt första projekt blev en liten gris som jag gjort några gånger tidigare. Mönstret kommer ur Allers nr 35 år 2008 och är gjort av Mia Bengtsson, men just den här grisen har jag minskat antalet maskor en aning. Det för att grisen inte ska bli allt för stor, reflexer ska ju få plats i fikan och dessutom är reflexgarnet så pass dyrt att det vore synd att göra av med allt. För att få reflextråden att räcka längre har jag inte tagit med den tråden i omslaget som dras igenom maskorna (Steg c i den här beskrivningen av fast maska). Där virkas det ju ändå bara över.
Till grisen använde jag den smalare tråden för att grisen fortfarande skulle vara rosa och för att tråden helt enkelt var längre..
Det var helt okej att lägga in i virkningen, lite styvt men hållbart även om det var lätt att slita av (hade ingen sax med mig). Tillverkaren av de reflexgarn jag har skriver att det inte ersätter vanliga reflexer på ett ställe, men att de är ett bra komplement.
Däremot kom reflexgarnet att göra mig besviken än en någon. Det syns inte så bra som jag önskat heller och jag får tyvärr instämma i fabrikatens varning att det inte är en ersättning för vanliga reflexer utan ett komplement.

Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: