onsdag 6 mars 2013

Aningen bättre med mönster

Här är ett av mina få lyxvirkningar. Det är inte ofta jag har ett köpt mönster och nyköpt garn. Men den här är så söt att jag till sist inte kunde låta bli att köpa mönstret.



Gustav bad mig en gång för länge sedan, av gamla bilder att döma för åtminstone tre år sedan. Efter lite turer både här och där på det världsomspännande nätverket hittade jag denna skönhet och det var någon slags kärlek vid första ögonkastet. Eller kärlek och kärlek, förtjusning är ett bättre ord. Men att då som nybliven student lägga pengar på ett mönster kändes inte riktigt aktuellt. Så jag försökte utifrån bilden att återskapa giraffen. Jag måste väl erkänna att det gick så där. Jag visste nog inte riktigt vad jag höll på med och hade framför allt inte tålamod att försöka, försöka och försöka igen. Nej, fort ska det gå. Helst ska det bli klart samma dag som jag börjat. Sedan tror jag inte att jag hade någon bild framför mig just när skapandet skedde. Hur som, den blev långt ifrån lika söt och jag blev inte nöjd. Lite därför den gamla har fått bo kvar hos mig.Så här i efterhand är den väl lite småcharmig, men inte mycket mer. Den nya däremot ser ut som de bilder jag sett. Det jag tyckte var lite konstigt var att både bakbenen och hornen ökades det väldigt mycket i slutet på så att de fick en rund cirkel runt. Det skapar lite mer karaktär, men jag har aldrig varit med om det tidigare.
Mönstret köpte jag under min och Gustavs semester i Trollandet i somras då jag helt enkelt inte kunde hålla mig ifrån det längre. Men det är inte förrän nu som det blivit av.
Jag ska väl vara helt ärlig och säga att allt garn till den inte är nyköpt, det bruna kommer från förrådet och okänt håll. Det är bara det knallgula som är nytt, det köptes in för att göra färgglada figurer, men var inte tänkt specifikt till giraffen, men så fick det bli. Giraffen är med sina 18 centimeter (till hornspetsen) lite större än de djur jag gjort tidigare, men tog inte allt för många dagar att färdigställa. Mönstret kommer från Svarta fåret (nr 821 Giraff) och jag hade garnet Freja (akrylgarn, färgnummer 296, även det från Svarta fåret).

Tillbaka till Virkat.

Inga kommentarer: