torsdag 21 mars 2013

Matildas julklapp 2008

"Jag önskar mig något lila, blått, rosa, svart, virkat eller stickat." Det var vad som stod på min kusin, Matildas, julönskelista. Jag fick fundera ett tag innan jag kom på vad jag skulle göra...


Jag har alltid tyckt om att sy väskor. Det beror nog på att det är realativt lätt och man kan ta ut svängarna rejält om man så önskar. Just den här gjorde jag till min kusin i julklapp för tre år sedan. Det var den hösten jag flyttat till Trollhättan och behövde få dagarna att gå.
Efter lite klickande på sysidan och garnstudion kom jag på vad jag skulle göra. Eftersom jag var inne i stor virkaperiod så var det inte ett svårt val. Men efter att ha virkat flertalet vantar var jag en aning less på det.
Jag ville göra något hon skulle ha användning av året om.
Blommorna är virkade en och en, sedan ihop sydda och fästa på väskan. Det samma gäller lösmaske-snörena.
Insidan är självklart fodrad och det finns en ficka och en hake på för nycklarna.Stängningen är två dragkedjor som möts på mitten. Dels för att jag inte hade en tillräckligt lång, men också för att man ska kunna sätta ihop dem och hindra ficktjuvar, min kusin bor i en stor stad.
Jag var rätt nöjd med resultatet, fast det tog längre tid att göra än jag räknat med. Det var en hel del som behövdes sy för hand!
Mönstret till blommorna är hämtade på garnstudion och väskan är sytt efter mitt huvud.



Tillbaka till Sytt.

Inga kommentarer: