torsdag 28 mars 2013

Påskharar

Glad påsk! Sent om sider var det dags att plocka upp påsklådan och få lite pyntat i lägenheten. I lådan hittade jag dessa sötnosar som jag gjorde för tre år sedan. Två tovade kaniner.




Jag fick ett set från panduro av min pojkvän och tillika sambo när jag fyllde år. Settet innehöll tio äggformade frigolitkroppar, och ull i tre färger, vitt, svart och rosa. De är riktigt roliga att göra. Speciellt om man känner sig lite mordiskt och vill sticka någon. För man får sticka rätt mycket för att de ska tova ihop sig. Tekniken kallas nålfilta. De två yttersta har jag gjort, men snyggingen i mitten som inte kom så långt i utvecklingen står min sambo för. Vi får se om han tar och gör klar den i år, men det är yttersta tveksamt. Däremot kanske jag tar och gör någon till. Jag har sex kroppar kvar och en hel del ull med. Den matematiskt lagde undrar kanske var den tioende tagit vägen, den sitter förhoppningsvis i ett fönster i Sollefteå hos min lillebror. Han kom betydligt längre än Gustav och avancerade dessutom och gjorde en vit mage på sin annars rosa kanin. Och ja, det är klart att han själv valde färg!
Gustavs stackare har i alla fall turen att slippa bo i påsklådan större delen av året, efter som den är under produktion. Den lär nog stå framme många år till, speciellt med tanke på att vi köpte plankor i dag för att bygga en ny bur åt min halvblinda tvättäkta påskhare som inte längre skuttar så bra heller och därför behöver en bur som man inte behöver hopa in i, utan kan gå in i...

Inga kommentarer: