fredag 3 maj 2013

Stick with us-podcast


Den andra svenska stickpodcasten har sett dagens ljus, några veckor före att Stickpodden dragit ner på utgivningen. Nu har det publicerats sju avsnitt, så det standarden har börjat sätta sig och det är dags för en recension.



I början hade programmet en hel del barnsjukdomar, som mycket ehm, ehm och ehm. Lite för mycket när jag väl hört det och börjat tänka på det. Kan vara en yrkesskada som spökar här igen, men det är nog en barnsjukdom som försvinner när de blivit varma i kläderna. Hoppas jag. Problemet där kan vara att det är fyra programledare, så det kan ta sin tid.
I mångt och mycket påminner den om Stickpodden, bablrigt, personligt och stickning.
Men det finns också skillnader, som att de är fyra programledare Maria, Anna, Eddy och Emma. Vilket jag tror kan vara klokt då det är en hel del arbete med podcast, vilket märks nu när Stickpodden halverat utgivningstakten. Men i början är det lite rörigt att hålla rätt på dem. Sedan verkar de ha gjort egna mönster, vilket skapar en trovärdighet till dem.
De har en del gemensamma inslag med Stickpodden, som att prata om deras pågående projekt, garn och favoritmönster. De har också en punkt som är intervju med en designer, min spontana känsla var ååh vad ambitiöst att spela intervjuer med. Men döm av min besvikelse när de visade sig att det var mejlintervjuer där den ena ställer frågorna och den andra svarar vad den skrev, men utan att låtsas vara designern. Det blir lätt lite torrt och tjatigt. Dessutom är mitt intresse för stickmönsterdesigner väldigt svalt från början. Jag är inte intresserade av virkdesigners heller. Ytterligare ett lite minus där är att de ställer ungefär samma frågor till formgivarna, frågorna är visserligen relevanta, men lite synonymer, omskrivningar hade inte skadat. Även om det kan vara svårt.
Ett roligt inslag är tävlingarna om olika mönster som de har, även om jag inte orkat vara med i någon. Dessutom lyssnar jag i regel ett bra tag efter att de släppts. En annan lite pekpinne är att de skulle må bra om programmen blev lite kortare, efter en timme faller koncentrationen och vid en och en halv timme är den nere på noll..
Stickning är som ni kanske insett vid det här laget inte min paradgren, utan jag väntar fortfarande på den första virkpodcasten på svenska (jag orkar inte med engelska, så jag har inte ens ansträngt mig för att hitta någon heller) och lyssnar tills vidare vidare på Stickpodcasterna för att lära mig lite garn och mönstertips. I bland säger de ju ett och annat om virkning också...
En till viktig del, de är behagliga röster med undantag för käpphästarna, däremot är det en del eko och ljudet känns i bland avlägset som min öron skulle må bra av att slippa. Jag önskar dem lycka till och hoppas att de också hittar en garderob eller bygger en koja snart (som Stickpodden).
Men jag kommer inte förlåta dem för att de använder Äppelblomvisa på nyckelharpa som intro och mellantruttelutter. I min värld tillhör den visan en avliden sommarstugegranne och midsommar.
Här hittar ni podbloggen och avsnitten.

Inga kommentarer: