måndag 10 juni 2013

Bläckfisk till minibebisar


Då var det återigen dags att trycka in lite välgörenhetsvirkning mellan alla andra projekt jag vill, men framför allt borde ta tag i. Den här gången är det bläckfiskar till permaturer.


Det är bloggen babyjungeln som ligger bakom bläckfiskarna. De skickas till neo-avdelningar till de sjukhus där det finns ambasadörer (för närvarande 15 stycken, men fler är kontaktade). De tvättas och ges till mini-bebisarna för att de ska känna sig trygga. Ett argument för att göra dem är att föräldrar som får för tidigt födda bebisar ofta inte är förberedda och därför kan det vara bra om bebisen får en mjukis på en gång. Armarna ska tydligen påminna dem om navelsträngen..?
Och armarna är också den främsta anledningen till att jag inte kommer massproducera dem, de är verkligen tråkiga och tidskrävande att virka. Den första (blå-gula) jag gjorde var extra dryg eftersom jag inte läste mönstret ordentligt så blev det tjugo armar, i stället för åtta. Dessutom hade jag inte virknål nummer 3,5 tillgänglig utan en tvåa, så jag gjorde ökningar något extra varv så att den inte skulle bli för liten.. Men mitt slarv med mönsterläsningen beror inte bara på mig, för mönstret stämde inte. På ett varv med 16 maskor skulle der virkas 54 maskor utan ökningar.. Tycker det är rätt dålig stil att inte korrläsa mönstret bättre när man vill att folk ska välgörenhetsvirka åt en.. Det där är dessutom ett fel som man inte behöver virka slaviskt efter mönstret för att upptäckte, det är ren och skär matematik. Samtidigt var jag väl lite naiv som inte läste igenom hela mönstret först också.
Mönstret är såklart gratis och finns här.
Den andra anledningen till att det inte blir någon massproduktion är att de ska virkas i bomull, visserligen har jag massa bomullsgarn liggande, men jag tycker inte om att virka hårt i bomull. Det är så styvt garn, jag föredrar att virka amigurumi i akryl. Men materialvalet är för att minibebisarna inte ska få ludd i lungorna, så det är bara att respektera. Skulle kännas rätt surt att virka en som inte kan användas. En annan viktig grej att förhålla sig till är att armarna inte får vara längre än 22 centimeter, eftersom mini-bebisarna kan strypa sig då.. Vilket vore än värre!
Hatten och den gröna flugan som syns lite dåligt virkade jag på frihand i fredagsnatt eftersom en sockerrusch från kvällsfikat höll mig uppe ända till tidningsbudet dök upp... Jag hann även starta lite flätstickning till en väska med...
Även om armarna är sega så är de betydligt roligare att virka än hjärtekatterna, som tyvärr inte var så roliga. På tal om hjärtekatten så behöver de fler katter igen, i fall någon skulle känna för det. Här hittar du det mönstret. Både hjärtekatten och bläckfiskarna har varsin Facebookgrupp.

Inga kommentarer: