söndag 23 juni 2013

Du loppistid nu kommer


Sommar, sol, bad och loppisar. Varannan loppis brukar betyda billigt och udda garn. Jag är inte den som är den, det mesta funkar till något och kan vara "bra att ha". Förra veckan fylldes förrådet på rejält, för första gången i år..




De flesta som går husesyn hos oss brukar inte kunna låta bli att kommentera mängden garn jag har. Jag börjar inse att det finns en anledning, det är rätt mycket. Två trådbacksställningar med tio backar i varje, sorterat efter färg och typ. Gustav brukar titt som tätt försöka lägga in ett veto mot mina loppisfynd, och andra fynd för den delen med, men när det kommer till garn är det snarare tvärtom. Han frågar om det är bra pris, användbart och pekar på nästa kasse med mer garn. Så länge det ryms i mina lådor verkar det vara okej. Dessvärre ryms snart inte så mycket mer och jag har mycket svårt att han går med på en stapel till. Jag fick ju en till i fjol efter att jag fick ta över ett garnlager lika stort som mitt befintliga från ett dödsbo.
Förre veckan var det alltså dags igen. Flertalet garnnystan i varierande storlek lyckades ta en plats i mitt lager i väntan på mina impulser.
Jag köper sällan garn till mina projekt numera. Projektet eller idén kommer till mig sedan finns det alltid något lämpligt garn hemma redan. Då jag är impulsiv och alltid har bråttom är det säkrast att ha det så, risken är att lusten och inspirationen skulle försvinna om jag måste vänta till att garnaffärerna öppnar eller att jag har möjlighet att ta mig dit.
Jag hittade också två gamla och vattenskadade böcker med idéer om smycketillverkning och ljusstöpning och gjutning. Även om modellbilderna kanske inte är från de här eller ens förra decenniet så kan jag ju alltid bygga vidare och hotta upp grundidéerna. Allt är alltid bra till något, förr eller senare! // Garnhamstern

Inga kommentarer: