tisdag 25 juni 2013

Tackhäfte

Bättre sent än aldrig. Ja, det ligger faktiskt något i det. I alla fall om sent också innebär mycket. När jag pysslar och börjar med en halvfärdig idé växer den gärna allt eftersom. Som det här när ett tackkort blir ett minihäfte..



I slutet på januari blev min (och min kompis) c-uppsats godkänd och mina 3 ½ år på Mittuniversitetet var till ända. Ganska bemärkt blev det så, plötsligt fanns inte längre någon skola att gå till, men det märktes inte jättemycket eftersom uppsatsen mestadels skrivits på hemmaplan. Till skillnad från studenten blev det ingen släktfest och flera jag känner frågar fortfarande när jag blir klar med skolan. Men det är jag alltså sedan ungefär ett halvår tillbaka, även om det inte känns som så länge sedan.
Men några släktingar, familjen, mormor och kusiner hade koll på att min skola var klar, (för den här gången) och uppvaktade mig.
Uppvaktning ska tackas för och det tog sin tid att övertala Gustav att det visst blir jättekul, eller i alla fall inte dödstråkigt att ta lite bilder på mig med mina examensbevis. Även att få examensbevisen tog sina lilla tid och mejlande fram och tillbaka till lärare, examineringsenheten och diverse människor. Men drygt en månad sedan hade jag en Filosofie kandidatexamen med huvudområdet journalistik och en högskoleexamen med inriktning mot medie- och kommunikationsvetenskap i min hand.
Att få hem bilderna tog ytterligare någon vecka och sedan det mest tidskrävande, men roligaste att göra korten. Jag satt i över två dagar på en solig balkong och bläddrade i tidningar för att hitta rätt namn och ord. Min handstil är förskräcklig, den blir bara värre och värre för varje intervju jag genomför, det är en yrkesskada. Men vad kan passa bättre för en journalist än att använda ord från en tidning..?
Framsidan blev efter lite funderande en löpsedel med samma motivering.
Allt som allt blev det ett häfte med tre uppslag och fram och baksida (två A4 vikta på mitten och ihop sydda med symaskin). Jag skrev även en lite berättelse om min väg från ingen plats, till reservplats och färdig examen och jobb) samt klistrade in urklipp från min vanliga blogg där jag skrivit om journalistutbildningen och funderingar där kring.. De flesta som fått har lämnat kommentaren att de var jättefina. Så det var alltså värt att lägga ner så mycket tid!

Inga kommentarer: