måndag 22 juli 2013

Micropadda

Det här är helt galet! Jag har virkat amigurumi med en boye nio och broderigarn! Min sambo fick som han ville till sist. En minisköldpadda. Men jag fick också som jag ville, det härligaste soffhörnet jag någonsin suttit i.



Jag har en egenskap som säkerligen inte är allt för lätt att leva med och som får människor i min omgivning att tycka att jag är lite konstig och omständlig. Men har jag väl bestämt mig så ska det mycket till innan jag ger mig. Det kan ställa till det ibland när jag hittar något jag vill ha, men som inte riktigt är praktiskt. Som det där soffhörnet, ja, hörnet, resten av soffan var inte jättespeciell. Men det hörnet, ett så kallat cosy hörn, ett snett brett hörn som var helt underbart att krypa upp i. Precis där jag vill sitta och virka med en stor kopp te till hösten.
Det var bara ett litet problem, soffan är 30 centimeter för lång, den sticker ut halvvägs i en dörröppning. Inte riktigt praktiskt eller hur. Men det hörnet.. Vi letade efter det på andra soffor, men inget var lika bra, vi mätte och mätte men  och efter någon vecka då första-ögonkast-kärleken fortfarande inte lagt sig gick Gustav med på att beställa soffan om:
Jag sydde om fyra kuddarna så att det blir symmetriskt (synd att han inte har samma förkärlek för asymmetri som jag).
Jag virkar en liten, liten sköldpadda till honom.


Vad gör man inte för ett soffhörn, han fick till och med, visserligen med viss råd från mig, bestämma färg på soffa. Fyra dagar efter att soffan var beställd var den lillalilla sköldpaddan färdig. Den är inte mer än tre centimeter hög och ryms med alla benen (det är då inte mycket till fenor) på en femma. Jag tror inte jag behöver säga att det var pillrigt. Men samtidigt var det en rolig utmaning och det är nog inte sista gången jag virkar något yttepytte även om det inte är nästa projekt.
Jag har länge försökt förstå Gustav förtjusning i sköldpaddorna (från boken Virka Amigurumi av Mia Bengtsson), men har inte riktigt lyckats. Visst, de är väldigt söta, men det finns det många amigurumi som är. Jag har slutat att försöka se på sköldisarna med hans ögon, däremot var en annan fråga befogad.
- Vad ska du ha den till?
- Jag ville bara se om det gick, svarade han och fortsatte:
- Sedan ville jag ha världens coolaste sköldpadda... Går det att göra en jättestor med?

Skalet är virkat i ett glansigare broderigarn som jag hade i gömmorna och skalet är i Anchor Pearl 8 cotton och kroppen är i det garnet som jag köpte på Grand Canaria, 100 algodon (bomull om man ska tro google) och heter Gold thread. Helt okej att virka i, dock aningen löst spunnet.
Vi får väl se hur det blir med en jättestor, jag kanske hittar något mer mindre praktiskt men alldeles underbart som jag vill ha, som illern Irma.

Till Virkat.

Inga kommentarer: