onsdag 2 oktober 2013

Det bidde en tumme


Det är lite upp och ner och hit och dit just nu, men en hel del pysslande har det blivit. Bocken blev en kyckling, den enfärgade ugglan blev två färger. Ljuset fick sin tärna och hjulet fick sin traktor. Jag har stickat och recenserat till tidningen.



Long time no seen. Konstigt nog, jag som sedan närmare två veckor är helledig borde ha massa tid att skriva och dessutom ett uppdämt behov då jag inte får det tillfredsställt på jobbet. Hur som antar jag att jag haft fullt upp med annat, som att komma i kapp mig själv och försöka mellanlanda i vardagen innan det är dags att lyfta igen. Något som tagit mycket tid under hela sommaren och ännu mer nu är mitt mc-körande, tidigare övningskörande och numera firhetskörande. Enda nackdelen mot bil, förutom att det blir kallt och inte går att köra på vintern, är att det inte finns något passagerarsäte där jag kan sitta och virka. Men det kommer en vinter till det med.
Ufon har färdigställts och det har stickats (!) till ett värmebyte, det var riktigt länge sedan jag stickade så var kanske en aning ringrostig i början, men det försvann snabbt.
Jag är äntligen klar med de fem reumatiker-sköldpaddorna som legat mer eller mindre färdiga sedan jag hämtade ut mer garn i somras. Jag räknade dock lite fel på garnåtgången, då jag hade lite garn kvar sedan första gången så blev det fem i stället för tre nya. Unga reumatiker fick till sist skicka ett extra grönt nystan till mig. Så i går virkade och sydde jag på ögon och gav dem svans gjorda av det ben som blev över när jag monterade dem. Räkning och de där sköldisarna har inte varit den bästa kombon.
Jag lämnade dock sista fyllningen och ihopsyningen av linnerpåsen och det stora skalet till kansliet och skickade med en slant som borde räcka till fyllning.
Julbocken som jag nallat gult av fick bli en kyckling i stället och några kattdelar i extrema färger har förvandlats till äpplen och en morot. Ugglan började jag på i samma veva som jag gjorde studentugglan till lillsyrran. Apan kommer från ett mönsterhäfte från Hjertegarn och heter Mini Zoo tillbehör 45, samma häfte som den här ugglan och den här ugglan. Kaninen är efter Petra Crochetra Sundbergs mönster och den lilla grisen är från Svarta fårets Candymagazine 8.

Jag har recenserat två virkböcker, Färgglad virkning och Virka till stora och små tjejer till tidningens bilagor. Superskoj och dessutom blev kollegorna glad när de slapp böckerna. För en virkgalning helt obegripligt. Jag ska också försöka komma i gång med mina egna recensioner till bloggen, det ligger några surdegar och ufon till utkast och väntar. Ingen av böckerna vara en riktigt felfri hundrapoängare och den färgglada var betydligt trevligare än den andra. Jag ska väl ta och skriva ihop några rader om dem här, fast det får dröja ett tag så tidningen får lite för tjing på det. Jag har en hel del egna böcker jag borde knåpa ihop några väl valda ord om, dessutom råkade jag slinka in på bibblan och fylla en tygkasse med stick- och virkböcker. Wiho!

Pysseljuntorna är fortfarande succé och på torsdag är det dags igen! Vi blir allt fler som virkar, alla utom en har provat i nu läget och alla utom två är i gång ordentligt. Och med lite tur kommer mitt värmande paket i dag, jag som älskar paket och överraskningar!

Inga kommentarer: