onsdag 30 oktober 2013

Syfestivalen

Jag hade nästan gett upp hoppet om höstens Syfestival när en kompis var sugen på en jordbruksmässa i Jönköping samma helg. Så det ville sig inte bättre än att några minuter över två avgick en bil från Sundsvall som släppte av mig tre och en halv timme innan mässan öppnade...





Väl inne på festivalen hann jag bara med ett toabesök mellan alla krokningskurser som jag anmälde mig på. Ja, det innebär att jag levde på luft, naturgodis, vatten och glädjen över nya kunskaper fram till klockan sex. Sist jag var på Syfestivalen (våren 2012) gick jag också krokkurs, fast på drop-in. Sedan dess har det bara blivit lite korgkrokning så jag passade på att gå på en riktig nybörjarkurs där jag fick lära mig öka och minska på olika sätt, kroka räta- och avigmaskor. Däremot var jag otaktisk nog att sätta mig längst ut, vilket innebar att jag fick hälften av alla andra nyfikna mässdeltagare hängandes över min axel. Visst är det roligt att fler är intresserade, men jag kan ändå tycka att det är lite respektlös att störa mitt i en kurs och förvänta sig att nybörjare som har fullt upp med att sticka nålen i rätt hål och sno garnet åt rätt håll vad krokning är och hur man gör. Jag har köpt en plats på en kurs för att lära mig något nytt som jag inte kan och det behöver viss koncentration. Jag delar gärna med mig av de kunskaper jag har, när jag väl har dem.
Det misstaget gjorde jag inte om på de senare kurserna. Däremot var det jättebra för mig att jag gick den första kursen, den underlättade enormt för fortsättningskurserna. Nästa kurs var en i krokning med omslag i en annan monter mitt i den sorliga mässhallen, det tog lite längre tid att få till eftersom jag missade det sista hålet så arbetet blev smalare och smalare. Samma sak var det för min bordsgranne och det slutade med att kursledaren erkände att hon gett oss två fel instruktioner...
Efter en timme var det sagd att sicksacka sig tillbaka till den första montern och en lugn plats längst in för att lära mig kroka hål. Sedan fick jag en toapaus för att sedan ställa mig i kö för att köpa underklädesmaterial till mammas tillverkning och jag fick stå och vänta i minst en kvart på världens strulaste och veligast människa. Det började verkligen krypa i mig, jag vill ju droppa in på tenntrådsarmband, på smygmaskevirkning och på knyppling...
Det blev inget drop-in den timmen. Det hann jag dock med efter den roligaste krokkursen, kroka runt, och Josefinknutskursen (ja, jag gick mest på den för att min syster heter Josefin. Fast knuten var rätt snygg, även om kursen inte levde upp till mina förväntningar.). Kroka runt var nog roligast för att jag kände att jag hade koll och visste vad jag gjorde. Jag fick till och med två bonuskunskaper i olika strukturer som framhävde de två olika färgerna.
Förutom mammas shopping blev det fyra kroka-runtnålar, till mig (fast jag lyckades under hemresan tappa bort den ena, hoppas den som hittar den vet vad det är och blev lycklig), beskrivning på krokade vantar, fyra ullgarn från Island, iggelkottstaggspärlor och amigurumiögon samt en hel hög pepparkaksformar.
Det var en väldigt trött och varghungrig Rebecka som blev upphämtad en timme efter att festivalen slängt ut mig. Efter att ha fått i mig keso, blomkål och körsbärstomater slocknade jag i baksätet medan killarna gacklade på om jordbruk där fram.

Tystnaden här beror mycket på att jag lyckats hålla mig borta från datorn, men för den som vill ha sin dagliga dos av mitt handarbetande kommer det upp nya bilder på Instagram mest varje dag. Dock börjar det lacka mot jul och allt fler projekt ska inte bli offentliga ännu, men de dokumenteras och kommer som en pysselbomb i slutet på december/början på januari. Ufohögen är i alla fall rekord liten och det känns fantastiskt, men samtidigt väldigt tomt. Fast listan på allt jag vill göra är gigantisk i mitt huvud. Krokning ligger väldigt högt upp och vävstolen står uppsatt och väntar på mig den med.... Vi får väl se om det blir några nya kategorier här snart...

Inga kommentarer: