tisdag 1 oktober 2013

Värmande kissekatt

I början på september anmälde jag mig till ett värmande byte. Min "hemlis" blev en kattuppfödare som bland annat gillade grönt och mjuka ullgarner. I samma veva fick jag det här mönstret, låt oss kalla det perfekt timeing.



Eftersom jag ägnat de minuter som blivit över på min lunchrast till att virka samtidigt som jag suttit kvar och pratat med kollegorna kom ibland handarbete på tal. Förutom att tusen gånger fått förklara att det inte är något som går att försörja sig på, genom att fråga dem hur mycket de skulle vara beredda att betala för det alster jag höll på med just då för att sedan följa upp med att be dem gissa hur många timmar jag lagt ner på det. Ganska effektivt sätt när de inser att det är på sin höjd beredd att betala några hundralappar för tiotals timmar arbete. Sedan vad handarbete ska och inte ska kosta är en helt annan diskussion, men att det inte går att få ut en timkostnad som är likvärdig med ett vanligt jobb tror jag ändå att de flesta är överens om.
Hur som har det även lätt till mer intressanta diskussioner som när en kollega visade mig mönstret med vantarna hon höll på med. Fina, men inget jag själv skulle vilja ha, riktigt så kattfrälst är jag inte även om jag gärna gosar en stund med dem... I samma veva delades "hemlisarna" ut i Värma varandra-bytet. (Hemlisen är alltså den jag ska skicka till.) I bytet ingick också garn och överraskning till ett visst värde.

Mönstret kommer från Jorid Linvik och är på norska, men vad gör det när det är ett diagram och jag bara behövde förstå när jag skulle sticka två maskor tillsammans och när ena maskan skulle lyftas i minskningen.
Jag tycker att det blir lite roligare då det inte bara är mönster på framsidan utan även kattass och fiskben på insidan av handen med.
Det finns även matchande strumpor och en mössa som jag inte riktigt tycker passar till. Det är i alla fall inga katter på den. Som med de flesta diagrammönster var den lätt att följa med hjälp av en linjal och lite tålamod. Men nog fick jag gå tillbaka med en virknål och plocka om lite maskor, men jag tror att det löste sig bra till slut och i dag kunde kattmänniskan hämta ut sina vantar och lite annat skoj. Nu väntar och längtar jag efter mitt paket som borde dyka upp under morgondagen. Ska bli så spännande att se vad jag får för skoj. Det här är det närmaste egoskapande (skapande till sig själv) jag kommit på länge nu. Kanske är dags att göra något medvetet till sig själv nu.

Tillbaka till Stickat.

Inga kommentarer: